Ostin Honkkarin synttärialesta 90 euron hintaisen 24-litraisella säiliöllä varustetun 1,5-kilowattisen paineilmakompressorin. Tuote vaati jonkin verran parantelua,
koska vuotava letkuliitin piti vaihtaa (tuli halvemmaksi korjata omaan laskuun kuin roudata laite takuuseen). Biltemasta ostettu letkuliitin on pitänyt paineet hyvin sisällä.
Kuva kompressorista
Kuva kompressorista toiselta puolelta
Päätin vaihtaa kompressorissa valmiiksi olleet öljyt notkeampiin öljyihin, jotta
kompressori jaksaisi lähteä pakkasessakin hyvin käyntiin. Tehtaan öljyt olivat jotain mustaa pahanhajuista paksua ainetta, eikä mistään moniasteisuudesta varmasti
ollut tietoakaan. Laitoin tilalle Motoxin 5w40-viskositeettiset synteettiset öljyt. Öljynvaihdon yhteydessä päätin mielenkiinnosta vielä avata kompressorin sivuposken
ja tutkia, miltä kompressorin kampikammio näyttää. Yllätyksekseni kampiakseli on tuettu vain toisesta päästään. Mitään laakereita kompressorin sisällä ei ole, vaan
pelkkiä liukupintoja. Eipä tuollaisessa laitteessa kyllä kovin kummoisia voimia olekaan, joten parempaa laakerointia ei tarvitse. Pieni öljyjen ylitäyttö ei tehne pahaa
voitelulle.
Näkymä kampikammioon, mäntä yläkuolokohdassa
Näkymä kampikammioon, mäntä alakuolokohdassa
Näkymä kampikammiosta sylinteriin männän ollessa vähän yläkuolokohdan alapuolella