Ankkaserver


    __
  >(' )
    )/
    /(
   /  `----/
   \  ~=- /
 ~^~^~^~^~^~^~^

Navigointi
Etusivu
PhpSysInfo
~sami/
Blogi
vnstat
Ladattavaa
Selainpelejä
Virityksiä
Muuta
Linkkejä
Vieraskirja

Ota SSL käyttöön

Jullikka-merkkisen kaksiakselisen kevytperävaunun ruostekorjaus



Jullikka-merkkisen perävaunun runko alkoi olla huonossa hapessa, joten kärry alkoi tarvita jonkin asteista perusparannusta. En katsonut kovin järkeväksi alkaa parsimaan ruostunutta runkoa parempaan kuntoon, joten päätin tehdä kokonaan uuden rungon. Vanha runko oli tehty 40x40x2-neliöputkesta eikä ollut uutenakaan ollut kovin vahva etenkään ottaen huomioon, että kärryssä on kaksi melko järeää akselia. Aisan melko "joustavasta" kiinnitystavasta johtuen kärry myös nyökki ärsyttävästi tien epätasaisuuksista.



Kuva
Runkoputkesta meni lenkkiavain hienosti läpi. Huomaa, että edellinen omistaja on jo korjaillut rungon rasitusmurtumia kulmaraudalla.

Aloitin laskeskelemalla materiaalimenekin. Päätin tehdä uuden rungon seinämävahvuudeltaan yhden millimetrin verran alkuperäistä vahvemmasta putkesta. Tehdäkseni rungosta vielä hieman jäykemmän tein pitkittäispalkit sekä kaksi etummaista poikittaispalkkia (aisa kiinnittyy niihin) korkeaprofiilisemmasta 60x40x3-putkesta. Muihin palkkeihin käytin 40x40x3-neliöputkea. Toisiksi takimmainen poikittaispalkki on C-palkkia.



Kuva
Rungon osat täppäiltynä toisiinsa kiinni

Mittailtuani rungon suoruuden tein hitsisaumat loppuun ja porailin kiinnitysreiät akseleita varten. Rälläköin aisan kiinnityskohdat irti vanhasta kärrystä ja hitsasin ne kiinni uuteen. Kiinnitin akselit ja aisan paikoilleen ja kävin pienellä koeajolenkillä todetakseni, että kärry kulkee suoraan.

Rälläköin vanhasta rungosta myös rekisterikilven kiinnityskohdan ja laidat irti, koska ne eivät olleet kovin pahasti ruosteessa ja olivat siten täysin hyvin uudelleenkäytettävissä. Hitsasin laidat kiinni uuteen kärryyn. Käänsin kärryn kyljelleen ja hitsasin alapuolelle 12 mm ympyräakselista kuormaliinan kiinnityspisteitä. Porailin poikittaispalkkeihin vedenpoistoreiät ja maalasin kärryn rungon raskaan kaluston maalilla.



Kuva
Runko pohjamaalattuna

Enää oli jäljellä sähköjen vetäminen. Tein sähköt pikaisesti käyttämällä ruuvattavia riviliittimiä, jotka olen havainnut ajoneuvokäyttöön toimiviksi. Ruuvikiinnitteiset liittimet eivät löysty ja hapetu ajan myötä kuten ns. rosvoliittimet tekevät.



Kuva
Valojen testausta
 18:31:18 up 72 days, 22:57,  2 users,  load average: 0.08, 0.06, 0.02
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           500        493          6         22         51        241
-/+ buffers/cache:        200        299
Swap:          215         77        138

Valid HTML 4.01 Strict Valid CSS!

http://sininenankka.dy.fi
http://lfnoajc2cqttvkgx.onion
Tietoja ylläpitäjästä

Sivun generointi kesti 0.264 s