Navigointi
Etusivu
PhpSysInfo
~sami/
Blogi
vnstat
Ladattavaa
Virityksiä
Muuta
Linkkejä
Monsujen tappopeli
Vieraskirja
Chat
|
|
Jullikka-merkkisen kaksiakselisen kevytperävaunun ruostekorjaus
Jullikka-merkkisen perävaunun runko alkoi olla huonossa hapessa, joten kärry alkoi tarvita jonkin asteista perusparannusta. En katsonut kovin
järkeväksi alkaa parsimaan ruostunutta runkoa parempaan kuntoon, joten päätin tehdä kokonaan uuden rungon. Vanha runko oli tehty
40x40x2-neliöputkesta eikä ollut uutenakaan ollut kovin vahva etenkään ottaen huomioon, että kärryssä on kaksi
melko järeää akselia. Aisan melko "joustavasta" kiinnitystavasta johtuen kärry myös nyökki ärsyttävästi tien epätasaisuuksista.
Runkoputkesta meni lenkkiavain hienosti läpi. Huomaa, että edellinen omistaja on jo korjaillut rungon rasitusmurtumia kulmaraudalla.
Aloitin laskeskelemalla materiaalimenekin. Päätin tehdä uuden rungon seinämävahvuudeltaan yhden millimetrin verran alkuperäistä vahvemmasta putkesta.
Tehdäkseni rungosta vielä hieman jäykemmän tein pitkittäispalkit sekä kaksi etummaista poikittaispalkkia (aisa kiinnittyy niihin) korkeaprofiilisemmasta
60x40x3-putkesta. Muihin palkkeihin käytin 40x40x3-neliöputkea. Toisiksi takimmainen poikittaispalkki on C-palkkia.
Rungon osat täppäiltynä toisiinsa kiinni
Mittailtuani rungon suoruuden tein hitsisaumat loppuun ja porailin kiinnitysreiät akseleita varten. Rälläköin aisan kiinnityskohdat irti vanhasta
kärrystä ja hitsasin ne kiinni uuteen. Kiinnitin akselit ja aisan paikoilleen ja kävin pienellä koeajolenkillä todetakseni, että kärry kulkee
suoraan.
Rälläköin vanhasta rungosta myös rekisterikilven kiinnityskohdan ja laidat irti, koska ne eivät olleet kovin pahasti ruosteessa ja olivat siten täysin hyvin uudelleenkäytettävissä.
Hitsasin laidat kiinni uuteen kärryyn. Käänsin kärryn kyljelleen ja hitsasin alapuolelle 12 mm ympyräakselista kuormaliinan kiinnityspisteitä.
Porailin poikittaispalkkeihin vedenpoistoreiät ja maalasin kärryn rungon raskaan kaluston maalilla.
Runko pohjamaalattuna
Enää oli jäljellä sähköjen vetäminen. Tein sähköt pikaisesti käyttämällä ruuvattavia riviliittimiä, jotka olen havainnut ajoneuvokäyttöön toimiviksi.
Ruuvikiinnitteiset liittimet eivät löysty ja hapetu ajan myötä kuten ns. rosvoliittimet tekevät.
Valojen testausta
|
|
|
18:57:28 up 37 days, 21:39, 2 users, load average: 0.13, 0.12, 0.10
total used free shared buff/cache available
Mem: 493 113 104 3 275 363
Swap: 486 126 360