Helsingin Sanomat Tiede|Kolumni Iso rikos kannattaa Lääkejätti Johnson & Johnsonin psykoosilääkkeen Haldolin yksinmyyntioikeus umpeutui, ja sitä sai jo markkinahintaan, joten firma kehitti tilalle uuden tuotteen. Se ei ollut testeissä vanhaa parempi, mutta koska sen molekyylirakenne oli erilainen kuin edeltäjällään haloperidolilla, sai valmiste patenttisuojan. Susanne Björkholm 28.9.2015 2:00 Lääkejätti Johnson & Johnsonin psykoosilääkkeen Haldolin yksinmyyntioikeus umpeutui, ja sitä sai jo markkinahintaan, joten firma kehitti tilalle uuden tuotteen. Se ei ollut testeissä vanhaa parempi, mutta koska sen molekyylirakenne oli erilainen kuin edeltäjällään haloperidolilla, sai valmiste patenttisuojan. "Uuden sukupolven antipsykootti" risperidoni pääsi apteekkeihin vuonna 1994 nimellä Risperdal. Se maksoi 45 kertaa enemmän kuin Haldol. Yhdysvaltain lääkevirasto FDA totesi kliinisten testien perusteella, että lääke on plaseboa parempi lyhyellä aikavälillä aikuisten skitsofrenian hoidossa. Tämä asiakasryhmä ei tuo miljardivoittoja, joten J&J otti ohjat omiin käsiinsä. Risperdalia markkinoitiin suoraan lääkäreille käytettäväksi niin lasten tarkkaavaisuushäiriöihin kuin vanhusten kiukutteluun. Yritys ujutti lääkkeen julkiseen terveydenhuoltoon vanhojen, yhtä tehokkaiden antipsykoottien tilalle. Teksasissa kulut kymmenkertaistuivat, kun lääke vaihdettiin toiseen. Goodwillia kasvatettiin voitelemalla potilasjärjestöjä ja lääkäreitä, jotka määrittelevät käypä hoito -ohjeita. J&J maksoi vanhustenhoitojätti Omnicarelle siitä, että sen lääkärit antaisivat laitoksissaan vanhuksille Risperdalia. Lääkevirasto kritisoi yritystä; käyttöaihe sai olla vain psykoosi, eikä lääkettä ollut hyväksytty vanhuksille käytettäväksi. Käytäntö kuitenkin jatkui, vaikka Risperdalia saaneita vanhuksia kuoli epätavallisen tiuhaan tahtiin. Lapset ovat tuottava asiakassegmentti, ja vuonna 2000 joka viidennen Risperdal-pillerin nieli alaikäinen. Yli viidelle prosentille pojista kehittyi rinnat. Muita haittavaikutuksia ovat voimakas painonnousu, diabetes, uneliaisuus, oksentelu, päänsärky ja vanhemmilla käyttäjillä infarktit. Laiton markkinointi jatkui pari vuosikymmentä. Kun kaikki oikeusjutut on saatu päätökseen, J&J joutuu maksamaan ehkä 6 miljardia dollaria sakkoja ja vahingonkorvauksia. Risperdal on kuitenkin tuonut yrityksen kassaan 30 miljardia dollaria. Lääkkeen markkinoinnista vastannut Alex Gorsky ansaitsee nykyään 25 miljoona dollaria vuodessa J&J:n toimitusjohtajana. Lääkefirmojen pörssikurssit eivät juuri heilahtele, kun yritys jää kiinni rikoksesta ja tuomitaan miljardisakkoihin. Sakkoja pidetään normaaleina toimintakuluina, eikä ihme. Kahdeksan yhdeksästä suurimmasta lääkefirmasta on ollut samassa tilanteessa kymmenen viime vuoden aikana. Valvovat viranomaiset ovat melko voimattomia, kun lääke on päässyt markkinoille. Aika on yritysten puolella ja toimet väärinkäytösten estämiseksi hitaita. Tästäkin syystä kliinisten lääketutkimusten kaiken datan tulee olla julkista jo ennen kuin lääke päästetään myyntiin. Vain silloin puolueettomat asiantuntijat voivat arvioida valmisteen todellisen tehon ja haittavaikutukset. Ne eivät selviä niistä yhteenvedoista ja tuloksista, jotka nyt ovat saatavilla. Toisin kuin lääketeollisuus väittää, avoimuus on toteutettavissa ilman että lääkkeen koostumustiedot vuotavat kilpailijoille tuotekehittelyn aikana. Kirjoittaja on tiedetoimittaja.